Saverio
Merlino - Proč jsme anarchisty?
I.
Vlastnictví
Útočíme-li na
legitimnost "vlastnického práva", jedná se s námi jako se zločinci a
jsme vězněni, což je snadnější než vyvrátit naše důvody.
Tážeme se však:
Co má větší cenu: život člověka nebo kus půdy? A život milionů lidí nemé
přednost před veškerým vlastnictvím země, patřící několika tisícům
privilegovaných? Není posvátnější existence nesčetných dělnických a selských
rodin než luxus, vrtochy, neřesti, marnivost, ctižádostivost a chtivost
několika lenochů, podvodníků, lichvářů, spekulantů nebo obchodníků s lidským
masem.
Tvrdíme, že
zájem většiny musí platit více než hltavost menšiny a potíráme tak zvané
"vlastnické právo" jménem práva dělníků na život, na práci, na požívání
ovoce této práce, jménem práva na vzdělání a vychování jejich dětí, jménem
práva na chléb pro jejich stáří, jménem jejich práva konečně nebýt otroky
kohokoli.
Účinkem tohoto
vlastnického práva (jež je v podstatě obludnou privilegií) je, že činí otrokem
toho, kdo se rodí chudý, je, že odsuzuje chuďasovy syny k nevědomosti, nutíc je
pak právě proto, že jsou chudí a nevědomí, věnovat se pracím nejtěžším. Neboť
právě dělník nemůže často prodat své paže a vlastník nebo kapitalista těží z
něho přivlastňováním si plodů jeho práce tím více, čím je nuznější; námezdný
dělník promrhav svůj život v továrně, umírá na bídném loži nebo v nemocnici,
kdežto zaměstnavatel stále prospívá a množí své bohatství. A vidíme všechna
nejohavnější a nejodpudivější divadla v naší společnosti: finančníka,
obohativšího se krádežemi a vyznamenaného, jak se oddává hýření a obžerství,
zatímco počestný dělník, vyhnaný z dílny následkem vynalezení nového stroje,
žebrá o kus chleba anebo se nechá zavřít jako tulák nebo zloděj na dno vězení;
bohatou měšťanu, která tráví svůj den děláním toilety, aby mohla jít večer na
ples, zatímco žena z lidu klesá v koutě ulice vyhladovělá v cárech a s dětmi na
rukou; bohatého synka obsluhovaného od kolébky davem sloužících, jak se
pronikavě liší od dítěte dělníkova, jež nenalézá ani mléko v prsu své matky.
Takto
společnost existuje jen podle jména: lidé se stávají nepřátely; aby mohli žít,
zabíjejí a kradou; žena se prostituuje, dělník se prodává, a všichni dohromady
se ničí a ohlupují: jedni, protože chtějí příliš mnoho mít a příliš mnoho
vládnout, druzí, že si osvojili zvyk trpět a sloužit.
Víme, že země
neplodí samočinně: je třeba rukou člověka, aby ji vzdělávali. Plodiny
nepřecházejí samy z místa na místo. Je třeba těch, kdož je dopravují. A mnohé
plodiny země, aby byly přizpůsobeny našim potřebám, musí být přeměněny,
zpracovány, podrobeny dílu člověka. I stroje jsou provedeny dělníky a konečně i
myšlenky, jimiž je lidstvo obohaceno, jsou dědictvím zkušenosti a práce četných
generací.
Vlastník půdy a
strojů nemá nic, nemá-li paží jiných lidí. Celý jeho průmysl spočívá tedy v
tom, že pracuje pažemi jiných. A obchodník, spekulant, bankéř, advokát užívají
svých talentů, aby nabyli bohatství z dělníků, zmocňujíce se plodin, kupujíce
je za jednu cenu, aby je za jinou prodali, porušujíce jejich jakost, aby
podvedli kupujícího, přivlastňujíce si dílo jiného a dovedouce také kořistit z
neštěstí bližního.
Vlastnictví se
získává všeobecně nejen krádeží, lichvou nebo podvodem, nýbrž jednou získáno
rozmnožuje se jen utlačováním a vykořisťováním dělníků. Vlastníci a kapitalisté
pijí krev dělníků.
Posledním
účinkem "vlastnického práva" je nevyhnutelná bída pracovníků. Pokrok
mnoho neznamená. Čím více dělník vyrábí, tím více se ničí. Vzrůst bohatství
množí úroky, renty, zisky, daně, jež jsou vždy vybírány na práci chudých.
Zmenšily snad nejobdivuhodnější vynálezy minulého století námahu nebo zvětšily
blahobyt dělníků? Vzdor naší tak zvané civilizaci, vidíme příliš mnoho
nezaměstnaných, příliš mnoho dětí pracujících v továrnách nebo v dolech, příliš
mnoho žen, které hynou v rýžovnách a chřadnou v dílnách, vidíme příliš mnoho
sebevražd, příliš mnoho zločinů spáchaných z bídy. Nejsme v normálním stravu. I
pokrok tím trpí. Mnoho půdy zůstává ležet ladem, mnoho průmyslu je spoutáno ve
svém vývoji, mnoho strojů a vynálezů nelze použít. Mohlo by se a mělo by se
vyrábět stokrát tolik, kolik se vyrábí, a zatím plodiny hynou ve skladech nebo
na polích, neboť nadbytek není v zájmu kapitalisty.
"Vlastnické
právo" je překážkou pokroku, nepřítelem dělníkova blahobytu, pramenem
neřestí, bojů, zločinů, lichev - institucí, která se stala nesrovnatelnou s
potřebami, myšlenkami a city naší doby.
Na základě
tohoto práva několik individuí zabavilo a přisvojilo si dobrodiní civilizace.
Malý počet akcionářů bank, železnic a velkých závodů odhaduje práci dle své
libosti. Čím více se množí obyvatelstvo a dělníkovy potřeby, tím více množí
také oni své požadavky, zvyšujíce cifru svých rent a zisků a rozšiřujíce
hodnotu svých vlastnictví a kapitálů. Tato hodnota závisí úplně od fakt a
vnějších podmínek, o něž proletáři nebo kapitalisté nemají žádné zásluhy; je
dílem a tvůrčí prací společností. A právě proto by měli náležet celé
společnosti a nikoli jen hrstce monopolizátorů. Tož pracovní nástroje mají být
vráceny sdruženým dělníkům. Individuální vlastnictví má být odstraněno a
nahrazeno vlastnictvím společným či sociálním.
II.
Vláda
Přejděme k jiné
instituci: Vládě.
Vlády činí
nároky na to, že se starají o "blaho lidu", činí nároky i na to, že
vznikají z "výslovné vůle" lidu. Nadejde-li však den, kdy týž lid
projevuje touhu být zbaven svých vládců, tu tito stojí na svém, že zůstanou, a
je-li to třeba, použijí i bajonetů a děl proti suverenímu lidu.
Co se týče
blaha, o něž se prý starají, tu jedná se o to: Vláda nemá nic svého: za vše, co
má, děkuje občanům, jimž bere deset a ukládá jeden: oněch zbývajících devět
spotřebují výběrčí daní, vykonavatelé, četníci, lichváři, advokáti, soudcové,
žurnalisté, zkrátka všichni. kdož se přičiňují, aby do pokladen vlády přišly
peníze odejmuté poplatníkům.
Je zcela v
zájmu vlády, aby sehnala mnoho, aby přijala vše, co může; čím více má peněz,
tím četnější budou ti, kdož ji budou krmeni z jejího žlabu podporovat. Proto
rok co rok množí vláda své výlohy a vynalézá nové záminky, aby bez nože dřela
poplatníky. Ve výdajích užívá vláda téže metody jako v příjmech. Za práci,
která by soukromníka stála 10, platí vláda 100. Od ministrů a poslanců, kteří
berou úplatky, aby navrhli nebo odhlasovali zákon o železnicích nebo nějaký jiný,
až k poslednímu zřízenci všichni, kdož náležejí k vládní správě, shrabují něco,
a lid platí. To však nestačí: když vláda, aby vyhověla svým závazkům a svému
rozhazování, zdaňuje pozemky, domy nebo zboží, nebo průmysly nebo nájmy a
činže, a když se ceny předmětů zvyšují, dělník tím trpí nejvíce, platí dokonce
za všechny.
Zvýšení daní
zmenšuje spotřebu, vroba se omezuje a výběrčí daní, finančníci, podnikatelé,
advokáti a soudcové tuční, kdežto venkované, kteří žijí ze svého kousku země,
jsou vyvlastňováni se svými rodinami k žebrotě.
Vláda, nehledě
k několika veřejným pracím, k několika železnicím, školám, poštám a telegrafům,
nemá smysl. Ale i tyto všechny podniky a služby všeobecné užitečnosti by mohly
být organizovány volnou soukromou iniciativou nebo cestou dohody mezi
zainteresovanými. Spojené státy, Anglie, Švýcarsko a ještě jiné země nám již
podávají příklady.
Přece si však
vláda činí nárok na to, že má nejvyšší poslání, nejdůležitější význam. Stala se
strážcem Pořádku, obhájcem Spravedlnosti ve Společnosti. Domýšlí se, že
zabraňuje zločinům a potlačuje nepořádky, jež by mohly vzniknout mezi občany.
Krátce, vydává se za posledního rozhodčího mezi občany a tváří se jako záruka
sociálního míru.
Ani z tohoto
hlediska neznamená vláda sama nic. Síla, kterou má po ruce, se skládá z občanů,
většinou dělníků. Ti udržují "Pořádek", chrání vlastnictví, provádějí
rozsudky soudců a nařízení ministrů.
Aby zabránili
zločinům a urovnali konflikty mezi občany, k tomu dělníci nikterak nepotřebují
vládu ani zákoníky naplněné úskoky a ni advokáty, kteří se vyznají v pletichách
a obojetnostech. Nechybí příklady, že lidé žili ve společnosti v míru a v dobré
harmonii bez zákonodárců a bez policistů. Vlády dovedou jen mstít jednou
spáchané přečiny, draze prodávajíce spravedlnost stěžujícím si.
A dále, je
možné opravdu mluvit o spravedlnosti, pořádku a míru? Vlády páchají více
zločinů, než kolika zabrání. Protěžují veliké zločince, zabraňujíce jejich
obětem hájit se. Kapitalisté mohou pobíjet beztrestně dělníky nebo je vyhladovovat;
obchodníci mohou otravovat své zákaznictvo; finančníci mohou okrádat ve velkém;
prostopášníci mohou klamat a ničit chudé dívky; politikové mohou tisíci způsoby
lhát voličům - a vláda to trpí. Ale proti nejmenšímu znamení nespokojenosti dělníků, proti nejmenšímu
gestu lidové spravedlnosti tatáž vláda zakročí svými vojáky, svými policisty,
svými placenými soudci, svými katy a znásilní dělníky, aby je mohla drže ve
jhu.
Vláda, jsouc
stále ve službách buržoazie, je nepřítelem dělníků, vykořisťovatelem lidu,
morem společnosti.
III.
Rodina
V soudobé
společnosti je žena obětí určenou pro mužovy rozmary, vášně a často i tyranii:
to však nebrání, aby i u ní přirozenou reakcí nepřevládly tytéž vášně a
rozmary, aby se také ona nestávala tyranskou. Za nespravedlnost se pyká, a ti,
kdož považují utlačování a vykořisťování za svůj zájem, se často zmýlí.
Nic není
nespravedlivějšího, než nerovnost ustanovená a udržovaná mezi mužem a ženou.
Počíná neúplnou výchovou ženy a pokračuje v domácím životě, v němž je žena
určena k službám muže, a pak ve vztazích sociálních, neboť žena je považována
za nižší muže a za nehodnou jistých úloh a funkcí. Vše pracuje k tomu, aby byla
žena udržována ve stavu hospodářské a mravní závislosti na muži: nedokonalé a
špatné vychování, více méně snižující obor práce, jemuž se musí věnovat, menší
mzdy, prostituce, která na ní číhá, nenajde-li nikoho, kdo by jí přispěl na
existenci.
Není
tragičtější situace nad situaci mladé dívky. Zaměstnání, jež se jí nabízí jsou nečetná
a špatně odměňovaná; často v sobě skrývají nebo v sobě připravují léčku na její
čest. V době života, kdy i měšťácký synek má před sebou nejistou budoucnost, se
nalézá chudá dívka, jež si musí vystačit a živit starou matku, v nejbolestnější
situaci. K nutným potřebám fyzické existence přistupuje potřeba milovat a být
milována, nalézt někoho, komu se lze svěřit, pociťovat radost života. Prostá,
důvěřivá, nezištná se vrhne do náruče prvního příchozího a oddá se úplně jeho a
svému štěstí; setká se však většinou s obojakostí, šalbou, egoismem a
vypočítavostí. Muž, hledící kořistit z každé její i nejmenší slabosti, pro ni
nebude mít než ironii a opovržení. A žena, zápasíc mezi potřebou milovat a ctí,
se z instinktu sebezachování stane zlou, klamající a pokryteckou. Kouzlo je
zlomeno; místo sladkého a oddaného stvoření zbývá jen ohava. Kdo jí takto
zkazil? ... Muž, nepřítel jejího štěstí.
Kolik dívek se
zneuctilo za několik halířů; kolik jiných kleslo, jako oběti své prostoty nebo
podvodností darebáka. Jiné opět léta bojovaly, aby se konečně daly na sráznou
cestu nebo také zemřely bolestí, nenalezše, kdo by je miloval. Není
odpornějšího obrazu nad dívku - matku zrazenou a opuštěnou ničemou, který se
směje její zbabělosti a mukám, která zavinil...
Mluví-li se o
prostituci, přisuzuje se obecně neřesti a zkaženosti jistého počtu individuí
obojího pohlaví, a činí se z toho závěr, že, kdyby se tato individua nerodila
nebo mohla být napravena, zmizela by prostituce ze světa.
Nicméně, neřest
a zkaženost nejsou příčinami prostituce, když muži, ostatně špatně vychovaní,
jsou nevázaní a dívky schopné stát se dobrými matkami, jsou hnány v propast
prostituce.
Prostituce je
vnucena chudé dívce, jako sedlákovi práce na polích. Ostatně, jsou kapitalisté
a obchodníci s prostitucí, jež je průmyslem stejně jako průmysl železářský nebo
soukenický atd. Nespočívá v tom, že se prostituuje, nýbrž, že k prostituci
vede, získávaje jednak oběti, jednak konzumenty, a bera na sebe výdaje se
zařízením, ubytováním, reklamou atd.
Ze všech průmyslů
kvete nejvíce prostituce a je také nejvýnosnější. Od domů, kaváren, skladů,
závodů věnovaných prostituci, od všedního nevěstince až k domu soukromému, kde
zanechává lehká dívka svou fotografii nebo adresu, ochotna přijít na zavolání
cizinců nebo umísťujících agentů. Celá armáda dohazovačů, číšníků, kuplířek
všeho druhu je zaměstnána v tomto obchodě. Majitelé kaváren, žurnalisté i vláda
si odnášejí svůj díl z příjmu prostituce. Ve velkých městech je prostituce
spojena s jinými průmysly a provozuje se v kavárnách, restaurantech, prodejnách
tabáku nebo jiných věcí. Konkurence, kterou tyto podezřelé závody činí jiným,
je příčinou úpadku, zkázy rodin a prostituce jiných dívek,
Rodina
legitimní nebo nelegitimní dnes předpokládá jistý blahobyt. Ti nejchudší nemohou
myslet na domácnost: vědět, kde budu každý večer spát, je již jakýmsi
privilegiem v naší tak zvané společnosti.
Jaká to ostatně
rodina, rodina dělníkova ubytovaná ve špinavé díře! Muž nežije doma, pracuje
venku a vrací se jen, aby zhltnul kus něčeho a lehl si. Žena také opouští dům,
aby šla do továrny nebo do skladu, a děti mají na vybranou mezi školou, ulicí
nebo průmyslovým vězením. Nic se již doma nedělá; vše se již koupí na trhu,
často jsou lidé i nuceni jíst ve veřejné kuchyni.
Je-li zničena
dělníkova rodina, je také rodina měšťáka vydána v šanc neštěstí pocházejícímu
ze změn v majetku. Bohatství se dnes získává a ztrácí se stejnou rychlostí.
Přijde úpadek a rodina je zničena; žena odejde k jiným, děti jsou rozebrány
příbuznými nebo se rozejdou do všech úhlů světa. Měšťácká rodina, i když se
nerozpadne, je jen přeludem. Bez dětí nemůže být nazvaná rodinou, a je-li dětí
více, pomýšlí se hned na to, opatřit jim postavení, dát jim práci, a sotva
poněkud vyrostly, posílají se pryč.
Tedy zájem a
nikoli láska je základem rodiny. Žena se vdává, aby si pojistila existenci;
prodává se muži, skládá na něho všechnu starost a je k němu připoutána jako
koule k nohám spoutaného vězně. Muž je tažným dobytčetem; musí pracovat za
každou cenu, aby domů přinesl chléb. Je-li nedostatek práce, stává se pro něho
rodina skutečnými muky.
Muž sám, koupiv
na trhu zboží a zavázav se ho udržovat, myslí, že je v právu požadovat od ženy
pasivní poslušnost i svých rozmarů. Zákon a zvyk posvěcují tuto tyranii.
Čím má kdo více
citu, tím více trpí. Citlivý muž nezanechá ženu bídě a prostituci, i kdyby sebe
více trpěl. Citlivá žena se stane kořistí prvního zhýralce. Není utrpení a muk,
kterých by nebyla ochotna snášet matka, aby se nemusela oddělit od svých dětí.
Bohatí,
čekajíce na svůj osud, nemají nouzi o zábavu: pro případ neshody tráví manžel
svůj čas v klubu a žena čte nebo dělá romány. Ostatně každý z nich má svou
komnatu, sezóna v lázních a na letním bytě jim skýtá radosti všeho druhu. Když
jsou však chudí a nuceni žít v téže světnici a spát na témže loži, může
nejmenší rozkol nebo sebenepatrnější slovo vyklouzlé v okamžiku špatné nálady
přivodit nejmrzutější následky. Smutná myšlenka probíhá mozkem jednoho nebo
druhého. Stane se zločin, mnoho zločinů najednou, a drama končí sebevraždou.
IV.
Náboženství
Co je to
náboženství? Náboženství je souhrn věr a doktrin, jimž kněží učí lid.
Někdo může
namítnout, že jim učí nikoli kněží, nýbrž, že je nám zjevil sám bůh. V každém
případě jsou boží zjevení stará mnoho staletí, kdežto učení kněží je docela
dnešní, a jedná se o to, abychom věděli, mluví-li kněží pravdu či nikoli,
jsou-li hodni víry a neschopni lhát nebo nemají-li náhodou zájem na tom, nás
klamat.
Nuže, kněžství
je řemeslo jako každé jiné, kněží žijí z toho, že kážou a provádějí jisté
parády a ceremonie, tak jako král žije z utlačovaných poddaných, zaměstnavatel
vykořisťováním dělníků atd.
Proč bychom
tedy měli věřit kněžím? Což není možné, že nás klamou? To není jen možné, nýbrž
dokonce jisté. Je sto náboženství, devětadevadesát je jich falešných, o tom
nelze pochybovat. Velmi chytrý člověk, jenž si zvolí to pravé.
Ale ponechme
stranou kněze a promluvme si o náboženském učení.
Náboženství -
každé náboženství - učí dvě věci.
Předně nám
náboženství praví, kterak byl svět učiněn, kdo ho stvořil, počet dnů, které
trvalo stvoření, co bylo před světem (chaos) a jak z toho chaosu vytrysklo
světlo ještě dříve, než bůh stvořil slunce, měsíc atd. Ale všechny tyto věci
patří do oboru vědy a nikoli do oboru náboženství. Věda nás učí, že svět existuje
již miliony let a nikoli teprve šest tisíc let, jak to chce bible. Věda nám
dokázala, že se země točí kolem slunce a nikoli slunce kolem země, jak věřil
Josua. Věda nám vysvětluje, v čem spočívá a odkud pochází život stromů, zvířat
a člověka. Praví nám také, proč se těla člověka a jiných živočichů mohou hýbat,
mluvit, veselit se nebo trpět, a proč rostlina může cítit a růst, aniž se
musíme uchylovat k předpokladu, že je duše. Dle církve by nebyla stejná pro
člověka a pro zvířata, existovala by jen pro bělochy a černí otroci by jí
neměli. Neboť to aspoň kdysi církev tvrdila, dodávajíc také, že duše vchází do
mužského těla sedmý den po narození, do těla ženy až v den čtyřicátý.
Církev učila
všechny tyto osloviny a věda je zesměšnila. Věda praví náboženství a kněžím:
tyto otázky jsou z mého oboru a vy nemáte moc je rozřešit. Váš bůh je než
slovo, které nic neznamená a nic nevysvětluje, neboť nevíte, jak vznikl, ani
kdo ho učinil, ani je-li osobou či věcí, a pravíte-li bůh, sami nevíte, co
pravíte.
Druhá část
církevních učení se týká poměrů mezi lidmi.
Církev praví,
že lidé mají být dobří, lidští a milosrdní; je-li tomu však jinak, stačí,
dají-li se na pokání v hodině smrti, neboť jinak budou v nejhorším případě
odsouzeni k pekelným plamenům.
My chceme, aby
nikdo nešel do pekla, aby tam nešli bohatí, chceme je chránit před pokušeními
pocházejícími z bohatství a zabránit jim, aby nás denně neokrádali. Bude-li
společnost dobře ustanovena a budou-li všichni lidé moci pracovat v blahobytu,
aniž bude zaměstnavatelů a milionářů, stanou se všichni lidé dobrými a půjdou
do ráje, ovšem, je-li jen nějaký - o čemž my hodně pochybujeme.
Církev napodobí
také všechny vládce: mnoho slibů pro budoucnost, po naší smrti, pro dnešek
docela nic. Církev zdánlivě lituje nespravedlnosti světa a přehmatů bohatých
proti chudým, ale káže těmto rezignaci, podrobení se, otroctví. Církev je
ostatně sama vždycky bohatá: většina jejích hodnostářů má statky nebo žije
životem, jenž se v ničem nepodobá životu dělníkovu.
Církev dostává
často mzdu od státu. Její hodnostáři jsou jmenováni se schválením vlády, která,
jak lze snadno pochopit, volí lidi věrné jejím zákonům!
Kněží mohou
být, a mnozí také jsou, vlastníky a kapitalisty. Jedni mají renty, jiní domy a
panství, jiní konečně akcie bank a průmyslových podniků.
Aby se člověk
stal knězem, musí mít jisté vzdělání a peníze. Synkové dělníků se nestávají
kněžími, nebo, stanou-li se jimi, zapírají svoji třídu.
Klerus je
spojencem buržoazie, byrokracie a vlády. Kněží činí také volební propagandu:
využívají však především svého úřadu, aby vnikli do rodin, hledí si získat
důvěru žen a dostat dědictví. Není větší nebezpečí, než dostane-li se kněz do
domu a seznámí se s jeho nejdůvěrnějšími a nejdelikátnějšími věcmi.
Nač chodit
každou neděli, po celá léta a po celý život do kostela. To je zvyk stejně
hloupí a otupující jako zvyk mumlat stále tytéž motlitby na zpaměť naučené a
hodící se pro každého a každý případ.
Hlavně pro děti jsou takové zvyky špatné a mají zhoubný vliv na jejich inteligenci
a jejich povahu.
Dělníci, zbavte
se všech pověr, naučte se myslet, nepřijímejte ani boha ani pána, chcete-li se
stát svobodnými.
V.
Volby nebo revoluce
Tuto část
bychom měli nazvat: reformy nebo revoluce, neboť se před námi táhnou dvě
cesty: cesta pokojných a postupných reforem, následujících se zlepšení, malých
kroků, pomalého a spořádaného pokroku činěného za souhlasu a pomoci předáků
buržoazie - a cesta - revolty. V tomto se hlavně liší od sebe obě školy, obě
strany (autoritářsky socialistická a anarchisticky socialistická). My
nepřestaneme nikdy opakovat, že jsme pro cestu protizákonnou a revoluční.
Nesmí si však
nikdo myslet, že zamítáme každé zlepšení, jehož může dělník dosáhnout. Chci
vše, znamená chtít také část, a my, bojujíce pro úplnou emancipaci dělníka,
uvítáme radostně každou jeho sebe menší vymoženost, jsouce si jisti, že se
dělníci neprohlásí za uspokojené, ale budou chtít stále více a jsouce již na
cestě ke svým požadavkům, půjdou až k cíli. Proto, vypukne-li nějaká stávka
nebo agitace, nezanecháváme jí bez povšimnutí a nesnažíme se odvrátit dělníky
od zápasu, jako to činí příliš často i socialističtí vůdcové, ale snažíme se
naopak rozšířit stávku nebo agitaci, aby měla moc a sílu, neboť hnutí lidí
nečetných a slabých musí nutně selhat. Jediná naděje pro dělníky je v jejich
spojení a ve větší nebo menší rozhodnosti projevené při akci.
Ale navrhuje-li
se nám na místo agitace nebo stávky, abychom se zúčastňovali voleb, stavíme se
výslovně proti tomu, vědouce velmi dobře, že ve volebních bojích budou dělníci
vždy obehráni nebo ošáleni, neboť předně se jim zřídka podaří vyslat své lidi
do parlamentu a pak i zvolením pěti, deseti nebo sta dělnických kandidátů
docílíme jen toho, že je zkazíme nebo učiníme bezmocnými. Parlamentární
většina, i kdyby se zkládala z dělníků, nemůže rozřešit problém chleba a práce.
Nejen vyšší sněmovna, exekutivní moc, náčelníci armády, soudnictví a policie by
se postavili proti projektům poslanecké sněmovny a zdráhali by se provádět
zákony dělané dělníky (jak se to také již děje, ale každý zákon by se zjevil
zbytečným. Neboť není žádného zákona, jenž by mohl zabránit zaměstnavatelům
vykořisťovat dělníky, poručit kapitalistům, aby měli továrny otevřené a
zaměstnávali dělníky za určitých podmínek, přinutit obchodníky aby prodávali za
tu nebo onu cenu a tak dále. Soudobý systém obchodní a průmyslový je zřízen
tak, že vše závisí na kapitalistovi a kapitalista má všemožné druhy příjmu,
takže se může posadit nad zákon a vysmát se i parlamentu. Každý ví, že často i
dělník je nucen, aby neumřel hlady, pomáhat kapitalistovi znásilňovat zákon.
Dejme tomu, že
parlament rozhodne, že dělníkova pracovní doba má trvat deset, devět nebo osm
hodin. Především nemůže pro všechny práce stanovit stejné pravidlo, a pak je
nemožné poslat četníka ke každému dělníkovi, aby viděl, mnoho-li pracuje, a ke
každému zaměstnavateli, aby viděl, mnoho-li a jak pracují jeho domácí lidé a
podobně. Udělá-li parlament zákon, nemusí se vláda přičinit o jeho provedení,
anebo se inspektoři domluví s kapitalisty, a pak běda dělníkovi, který udá
zaměstnavatelské přehmaty tím spíš, že se soudci mají na pozoru přísně soudit.
Zákon je vždy jen šalbou pro dělníky.
Dejme však
tomu, že zákon bude dokonce proveden, a kapitalisté dají dělníkům pracovat jen
osm hodin denně. Kdo je může nutit, aby platili za osm hodin práce stejnou mzdu
jako platili dříve za deset nebo dvanáct? A připusťme i tu nemožnost, že totiž
zákon ustanoví i mzdy pro všechny práce a všechny případy, kdo bude moci
zabránit tomu, když kapitalista změní jakost zboží? Kolik zákonů, inspektorů a
jiných zřízenců, kolik procesů a odsouzení by bylo třeba, aby byly všechny tyto
věci upraveny v zájmu dělníka?
Zákony tohoto
druhu se nestanou nikdy skutkem, žádný parlament k nim nesvolí, žádný poslanec,
ani socialistický, nesnil o jejich vydání. Není také socialistů nebo dělníků,
kteří by se domnívali, že budou moci poslat do sněmovny většinu proletářů.
Volby se dějí třemi věcmi: penězi, šalbou a násilím. Vláda posílá k urnám své
zřízence a své policisty, zaměstnavatelé své dělníky; politikové tvoří komploty
a strany pomocí tisu a placených řečníků doporučují lidu své stvůry. Voliči
musí hlasovat pro kandidáty stran. Mezi dělníky vznikají soupeřství,
žárlivosti, osobní snahy a ctižádostivosti. A tak se volbami nejvíce poškozuje
dělníkova věc, aniž z nich má dělník prospěch. Činní a inteligentní soudruzi,
stavše se poslanci, stávají se lenochy a renegáty. Lid si zvykne se domnívat,
že spása musí přijít shora, od vlády, od parlamentu, a nepotírá tyto instituce,
které škodí jeho vývoji a jeho činnosti.
V Německu je
socialistických poslanců skoro sto, dělničtí poslanci v Austrálii rozhodují o
výsledku každého hlasování v parlamentu; ale v té i oné zemi se nic důležitého
nestalo pro dělnickou třídu.
Jsme stále na
témže místě. Ten, kdo má, je tím, kdo velí. Bohatství dává moc a činí bohatší
třídu, která moc má. Parlament se nebude nikdy vážně zabývat chudými, to jest
dělníky. I kdyby provedl z politiky několik zákonečků příznivých dělníkům, dala
by vláda koncese, dodávky, užitky a podpory kapitalistům, zjednávajíc jim
spekulace a obchody takovým způsobem aby zdvojili svá bohatství. A zatím, co se
dělníci domnívají, že obdrželi pomocí bezvýznamného zákonečka, rozhojňují
kapitalisté všemi prostředky své jmění proměňujíce miliony v miliardy a
vysmívajíce se naivnosti vykořisťovaných.
Ani stávky
nemohou změnit soudobý hospodářský stav, založený na otroctví a bídě dělníků.
Kooperace se většinou nedaří nebo se stanou malými spekulacemi, které se neliší
od spekulací kapitalistických. Jiné reformy prospívají jedné třídě dělníků a
škodí jiné. Jediná revoluce může pojmout zájmy všech dělníků a všechny společně
emancipovat, přeměňujíc úplně soudobou sociální organizaci.
VI.
Komunismus a anarchie
Prvním krokem k
budoucí společnosti bude revoluce, která je nevyhnutelná.
Vládnoucí třídy
ustoupí jen násilí. Vlády se tváří, jakoby chtěly vyléčit nejhorší zla dělníků;
ale kterak by to mohly učinit, když jsou hlavní příčinou všech těchto zel?
Aby se udržela,
musí vláda vybírat daně, rozdělovat dodávky a úřady, vydírat lid a obohacovat
menšinu. Všechny její zákony a všechny její činy mají tento cíl. A opakuji,
odhlasují-li parlamenty někdy nějaký zákon dělníkům příznivý, aby naivním písek
do očí nasypaly, neprovádí se takový zákon. Ostatně, proti jednomu zákonu ve
prospěch chudé třídy stojí tisíc zákonů proti dělníkům a k výhradnímu prospěchu
buržoazie, takže je dělník vždycky utištěným a okrádaným. Jediný lék proti jeho
zlům, jediná jeho spása je v revoluci.
Co má dělník
dělat, když by se byl vzbouřil proti vládě a zničil ji? Má jmenovat jinou - a
čekat své štěstí od této nové vlády - nebo má spíš učinit sobě spravedlnost a
využít příležitosti k tomu, aby vyrval buržoazii prostředky, jichž užívá, aby
ho vyhladovovala a zotročovala? Máme za to, že dělník nemá ustanovovat žádnou
novou vládu, ani volit jakýkoliv parlament a čekat od nich koncese a milosti.
Dělník - dav lidu - má sám provést vlastní revoluci, vzít si vše, čeho byl
zbavován, přivlastnit si všechny plodiny jinými usurpované - má krátce expropriovat
proletáře i kapitalisty, vyhnat zaměstnavatele z dílen, neuznat žádného pána.
Ať si dělníci v
každé továrně, jakmile zaměstnavatel bude zahnán, upraví práci podle své chuti,
ať již nájemníci neuznávají domácích a nechť se ti, jimž chybí byt, nastěhují
do domů opuštěných bohatými.
Lid se má
radovat, má také okusit všechna dobra života. Pravá velká revoluce bude
spočívat v tom, že lid naplní potřeby, jež dnes ještě nemá. Nebude již moci žít
v nouzi ani sloužit pánům a bude žádat svou část dobrodiní civilizace. Soudobý
pořádek se mu bude zdát barbarstvím, a nedá se již ovládat, ani v bídu a
nevědomost zavádět od nikoho, neboť se pohodlí a práce na vlastní účet stanou
příště částí lidské povahy a nové chápání života se zrodí z tohoto nového
pořádku.
Budoucí
společnost bude organizována jako mocná federace dělnických společností,
nezávislých jedna na druhé, ale pohromadě jsoucích na základě volné dohody.
Země bude
vzdělávána sdruženími sedláků. Doly, jež poskytují suroviny pro průmysl, a
dopravní prostředky budou společným vlastnictvím všech sdružení a žádná skupina
z nich nebude moci těžit tak, aby spekulovala na potřeby jiných skupin. Budou
sdruženi pro všechny obory činnosti, a tato sdružení budou přístupná všem, kdož
chtějí pracovat. Individuum se bude moci současně zúčastnit práce ve více
skupinách, dělník továrny bude moci pracovat také na poli. Sedlák se bude moci
také zabývat chemií ebo jinými studiemi. Celý rozdíl mezi dělníky rukou a
dělníky mozku zmizí.
Člověk
střídající svá zaměstnání lépe vyrábí a lépe vyvíjí své schopnosti. Pracovat se
bude volně, nebude trapných pravidel, která dnešní zaměstnavatel ukládá svým
dělníkům. Každé sdružení zavede samo podmínky vlastní práce, ponechávajíc svým
členům větší svobodu slučitelnou se všeobecným zájmem. Členové sdružení si
budou rovni a nebude nerovnosti v zacházení. Inženýr i rukodělník budou
považováni za sobě rovné, neboť práce jednoho je stejně nutná pro společnost
jako práce druhého, a čím bude práce namáhavější, tím bude více ceněna a bude
kratšího trvání. Četní jsou dnes ti, kdož se domnívají, že se obětují
pro obecné dobro, stanou-li se politiky, poslanci; v příští společnosti se ti,
kdož budou chtít být hodně užitečnými a získat si veřejnou vážnost, věnují
nejnamáhavějším pracím. Všichni více méně, tím nebo oním způsobem budou
pracovat, neboť lenost bude nesnesitelná, a kdežto dnes jsou mnozí zvyklí od
dětství nic nedělat a jen hovět svým choutkám, povede v budoucí společnosti
výchova, příklad a veřejné mínění každého k práci. Aby člověk mohl náležet ke
sdružení, bude muset pracovat a nikdo nebude snad dosti nesmyslným, aby chtěl
žít mimo každou společnost. A kdyby se i někdo takový našel, bude zlo mnohem
menší, než když dnes celé třídy žijí v lenosti, užívajíce svého času k tomu,
aby jiným škodily.
Lenoši, kdyby
se rozmnožili, brzy by poznali svůj omyl, neboť když se nepracuje, tak se
nevyrábí a když se nevyrábí, tak se také nejí. Ostatně práce nebude trapná,
dlouhá a špatně odměňovaná jako dnes. Několik hodin ruční práce postačí a
zbytek času bude sloužit příjemným zaměstnáním a studiím nehledě k tomu, že
všechny pracovní podmínky budou změněny.
Továrna
budoucnosti se nebude v ničem podobat továrně dnešní. Vzduch, prostor a světlo
tam nebudou chybět, tak jako nechybí dnes v domech bohatých. Dělník nebude
nucen se trápit hladem, horkem nebo zimou při práci a být na nohou a dál se
namáhat, i když bude unaven. Proč v továrně - jenž je domem dělníkovým - by
neměl být nábytek, proč by vedle pracovního sálu nemohl být zařízen sál pro
občerstvení, četbu, atd. Proč by neměla být práce činěna příjemnější a méně
namáhavou všemi prostředky, které nám dává k dispozici pokrok civilizace?
Neznáme ještě vše, co může přinést ve způsobu výroby zdokonalení mechaniky a
technických věd; je však jisté, že i naše dnešní vědomosti mohou život dělníka
obklopit vším pohodlím, jež je dnes jen pro bohaté. V zemích, kde je
zemědělství v úpadku, mže být obnoveno a vyvinuto; průmyslové výrobky se mohou
po chuti množit - takže bude práce pro každého, chléb pro všechny hladové, oděv
pro všechny otrhané.
Soudobé
prostředky komunikační dovolí nežít na hromadě v městských děrách; bude snadné
zbudovat podél železničních tratí na venkově domy, kam by dělníci chodili
bydlet, aniž by jim chyběly zábavy a vzdělávací prostředky, jež je dnes drží ve
městech.
Můžeme, krátce
řečeno, změnit tvářnost světa, rozhodnou-li se lidé konečně bránit se a pomáhat
si navzájem, místo, aby jedni žili na útraty druhých.
Obchodníci,
bankéři, spekulanti nebudou potřeba, neboť sdružení budou vyměňovat výrobky přímo,
nepotřebujíc k tomu ani peněz.
Všechny vztahy
ustavené dnes prostřednictvím kapitalistů mezi různými zeměmi, ustaví četná
sdružení mezi sebou. Jedno sdružení slíbí druhému - nehledě k případu, že
zakročí vyšší síla - jistou kvantitu výrobků a obdrží podobný slib pro jiné
zboží. Ale tyto výměny budou činěny bez lakomosti a bez hrabivost, žádné
sdružení nebude chtít vydělat, jako to činí kapitalisté na práci jiných, nikdo
se nebude chtít obohatit anebo hromadit jmění, protože nahromadění nebude k
ničemu tehdy, až se nenajdou dělníci chtějící prodat své ruce, aby nahromaděné
bohatství vynášelo.
Sdružení si
budou dle potřeby vzájemně pomáhat. Nebude-li v jednom kraji dostatečná
sklizeň, vypomohou rolnická sdružení z jiných krajů ze svého přebytku. Bude-li
jedna krajina postižena pohromou, přijdou ji ostatní na pomoc. Vždyť i dnes se
to již děje částečně v případech povodně, hladomoru atd. Jenže pomoc prochází
rukama vlád a kapitalistů - nezbude mnoho pro ty, kdož opravdu potřebují.
Zde se dotýkáme
poslední otázky. Bude ještě nutná vláda, parlament, ministerstvo, policie,
soudnictví, V našem systému by všechny tyto instituce nesloužily k ničemu,
neboť sdružení si budou sama spravovat své zájmy a vztahy, jež mezi nimi
povstanou a budou dobrovolné a různé dle zvláštní povahy mnohostranných zájmů.
Vláda má jen smysl při zcentralizování zájmů všech v rukou několika málo lidí,
kteří jednají jménem celého národa a myslí za všechen lid. Tito vládnoucí
neponechávají individuu svobodu myšlení a nutí je, aby se podrobilo jejich
vůli; mají moc taxovat výrobky práce davu a použít násilí, aby jejich vůle byla
provedena.
To všechno je
však neslučitelné se společností volnou a rovností o níž mluvíme. Vláda je
negací volného sdružení a vládní funkcionáři jsou příznaky národní práce.
Aby byly
rozhodnuty spory, aby bylo zabráněno řídkým zločinům, k tomu není třeba vlády,
policie a soudnictví - které jsou příčinou nekonečných bojů a zločinů ve
společnosti. Sdružení stačí: mohou se obrátit k smírčímu soudu, užít některých
obranných prostředků. Každý člen budoucí společnosti se pozvedne, aby hájil
utlačovaného a slabého, kdežto dnes vláda, zákon a policie protěžují jen
bohatého proti chudému, zaměstnavatele proti dělníkovi.
Dělník - říká
se nám - je nevědomý a často i sobecký. Zaměstnavatel ho nemůže než
vykořisťovat a vysávat. Je bohužel nemožné obejít se bez zaměstnavatelů, dokud
vládnou nevědomost a sobectví, čili dokud člověk nezmění svou povahu.
Na to
odpovídáme, že nevědomost je následek soudobé společnosti, a že nemůže zmizet
než na jejích troskách. Bída velké části dělnictva, otupování prací příliš
namáhavou a příliš dlouhou, znemravňování nezaměstnanosti nemohou než zvětšovat
nejen nevědomost, nýbrž i obžerství, prostituci, sebevraždy a všechna
nejstrašlivější zla.
Sobectví se rodí
také z bídy, která plodí i nenávist mezi dělníky a konkurenci, kterou si
vzájemně činí.
Dnešního dne
nalézá člověk své dobro jen ve zlu svých bližních: chce-li jít svou cestou,
musí jít po tělech druhů a nemá-li být vykořisťován, musí hledat prostředky,
kterak by jiné vykořisťoval, kterak by se stal zaměstnavatelem.
Nevědomost a
sobectví nemohou být účinně potírány v soudobé společnosti a dokonce ani
zničeny. Jen zničení naší společnosti odstraní ze světa nevědomost a sobectví.
A zmizí jistě v
den, kdy lidstvo posledním rozmachem odstraní soudobá privilegia a nerovnosti,
aby žilo dle zásad anarchistického komunismu.
Závěr
Dělníci!
Vysvětlil jsem vám důvody, z nichž potíráme vlastnictví, vládu, rodinu a
náboženství - instituce založené na nevědomosti, otroctví a bídě dělníka, jež
mají za účel tato zla udržovat a množit, udržujíce a množíce stále privilegia,
bohatství, tyranii a neřesti vládnoucí třídy. Vysvětlil jsem vám, jak by měla
být a může být společnost reformována, nahradí-li soukromé vlastnictví komunismem,
vládu volným sdružením, zákonitou rodinu volným manželstvím, náboženství vědou
a vzděláním. Ukázal jsem, že se tato proměna nemůže uskutečnit malými
reformami, zákony diktovanými dnešním nebo budoucím parlamentem, milostivými
koncesemi vlády a kapitalistů; ale že musí nutně jako každý skutečný pokrok v
minulosti být provedena revolucí. Nejsme revolucionáři, protože nám to činí
radost, vidíme-li téci krev, ale z nutnosti, neboť jsme přesvědčeni, že se
měšťáci nevzdají svých privilejí po dobrém. Denně je obětováno tisíce
dělnických životů a my dáváme přednost tomu, padnout v boji než podlehnout
nedostatku a bídě. Dělníci, ať chtějí nebo nechtějí, jsou nuceni bojovat proti
zaměstnavatelům, dát se do stávky, bouřit se. S trochou energie a více odvahy by
se mohli zbavit navždy svých zaměstnavatelů a pojistit blahobyt a nezávislost
sobě i svým dětem.